Vehicle-to-grid (fordon till elnät) är en teknik det pratats om länge med anledning av de stora möjligheter det skapar, inte minst förmågan att stabilisera elsystemet. Det fungerar genom dubbelriktad laddning, det vill säga att elbilens batteri inte bara tar emot el vid laddning utan också lagrar och levererar energi tillbaka till elnätet.
Tekniken skapar möjligheter för flexibel energilagring och till reservkraft. När bilen står parkerad, vilket är 80-90 procent av tiden, och är uppkopplad kan den lagrade energin matas in i elnätet och därmed bidra till att öka stabiliteten och kapaciteten i elnätet. Förutom nyttan för elnätet tjänar elbilsägaren pengar på att sälja elen.
Vattenfall Eldistribution har under en längre tid arbetat med att utforska vehicle-to-grid och de utmaningar och möjligheter det medför. Vi samarbetar tillsammans med elbilstillverkaren Polestar och andra aktörer för att utreda samverkan mellan fordon och elnät. Ett treårigt pilotprojekt är i full gång och tester pågår med elbilar i Göteborg.
Tekniken kommer att få stor påverkan på hur vi bygger elnät och Vattenfall Eldistribution har därför en långvarig ambition att vara i framkant av utvecklingen. En central del av det arbetet är att få standarder och tydligare regelverk på plats, samt att utreda hur tekniken ska anslutas till elnätet, hur det påverkar elnätet och vad det innebär för elnätsföretag. En arbetsgrupp har sammanställt en första rapport kring hur tekniken ska anslutas till elnätet.