Om ditt strömavbrott är registrerat hos oss syns en markering på kartan. Det betyder att vi jobbar på felet och du behöver inte anmäla det. För att läsa mer om ett avbrott klickar du på markeringen på kartan tills informationen visas. Under förstoringsglaset kan du söka på postnummer, kommun eller län för att se hur många som har strömavbrott, markeringen på kartan visar din sökning.
Har du ett pågående strömavbrott som inte syns på kartan?
Gör en enkel felsökning innan du felanmäler strömavbrottet:
Kontrollera dina säkringar och jordfelsbrytare
Se även filmen hur du gör en felsökning i ditt hem, filmen finns längre ner på sidan eller på YouTube
Om du är delvis utan el kan det bero på att en säkring har gått, antingen en huvudsäkring eller en säkring i din elcentral (kallas också proppskåp). Säkringarna i din elcentral sitter normalt placerad i hallen, källaren, grovköket eller garaget.
- Har du automatsäkringar så kan någon av dessa behöva slås på.
- Har du porslinssäkringar kan du kontrollera om någon säkring löst ut eller ser ut att vara trasig. Byt gärna ut alla säkringar mot nya eller byt plats på befintliga säkringar för att se om det blir någon skillnad.
- Kontrollera om jordfelsbrytaren löst ut. Återställ i så fall brytaren och kontrollera om elen fungerar normalt efter det. Om jordfelsbrytaren inte går att koppla på igen finns det ett fel i din anläggning.
Pågår det elmätarbyten i ditt område?
När vi byter din elmätare blir det oftast ett kortare strömavbrott på ungefär 10-15 minuter som inte syns på strömavbrottskartan. Det är ett planerat arbete som inte ska felanmälas.
Har du frågor om den nya smarta elmätaren eller mätarbytet, finns all information samlat här Läs mer om mätarbytet
Har grannen ström är det troligen ett fel på din anläggning och inte ett avbrott på elnätet. Bor du i hus kan du kontrollera din huvudbrytare och dina huvudsäkringar.
Kontrollera huvudbrytaren
Det brukar finnas en huvudbrytare för att enkelt bryta all ström i bostaden. Kontrollera att den är i tillslaget läge.
Om du är fortsatt strömlös efter att ha felsökt din anläggning ber vi dig att felanmäla strömavbrottet till oss.
Strömavbrott och felanmälan
Felanmälan har öppet dygnet runt, anmäl via formulär eller telefon. En digital anmälan prioriteras lika högt som ett telefonsamtal.
Telefon: 020-82 58 58