Ersättning vid strömavbrott
Om du har haft ett strömavbrott som pågått i minst 12 timmar får du automatisk avbrottsersättning från oss. Det är en lagstadgad ersättning som alla elnätsföretag betalar ut till sina elnätskunder. Avbrottsersättningen är tänkt att täcka eventuella skador och kostnader som kan uppstå under ett strömavbrott och avräknas från ett eventuellt skadestånd som betalas ut för samma strömavbrott. En längre tid utan el kan innebära kostnader för restaurangbesök, hotellövernattning och bensinkostnader mm. Vid ett längre strömavbrott kan också mat i kyl och frys påverkas och bli förstörda. Hur mycket avbrottsersättning du får framgår av tabellen nedan. För övriga tidsintervall se villkor för avbrottsersättning under tabellen.
12–24 timmar | 12,5 procent av din årliga elnätskostnad | Dock lägst 1 200 kr |
24–48 timmar | 37,5 procent av din årliga elnätskostnad | Dock lägst 2 400 kr |
48–72 timmar | 62,5 procent av din årliga elnätskostnad | Dock lägst 3 600 kr |
72 - 96 timmar | 87,5 procent av din årliga elnätskostnad | Dock lägst 4 800 kr |
Villkor avbrottsersättning
Villkor Avbrottsersättning giltig från 2024-01-01
Villkor Avbrottsersättning giltig till 2023-12-31
Villkor kompensation för avbrott 4-12 timmar
Vi ersätter redan efter 4 timmar
Utöver avbrottsersättningen har vi valt att kompensera våra elnätskunder med säkringsabonnemang (16-63 A) redan efter ett strömavbrott som har pågått i fyra timmar och som understiger tolvtimmarsgränsen. Det gör vi för att det kan uppstå kostnader även vid kortare strömavbrott. Kompensationen är 500 kronor och den avräknas inte från eventuellt skadestånd som betalas ut för samma strömavbrott. Vid strömavbrott som pågår i 12 timmar eller längre utges endast avbrottsersättning.
Utbetalning av ersättning
Ersättningen för strömavbrott betalas ut utan att du behöver kontakta oss. Den betalas vanligtvis ut inom tre månader efter att strömavbrottet ägde rum och du kommer att se avdraget på din faktura.
Om ersättningen är högre än fakturans belopp betalas resterande belopp ut. Om du vill få pengarna insatta på ditt bankkonto behöver du anmäla ditt kontonummer till oss. I annat fall kommer det att dras av på nästkommande faktura/fakturor.
Skada vid Strömavbrott
Om avbrottsersättningen inte täcker dina kostnader kan du ha rätt till skadestånd för den resterande delen. Du ansöker om skadestånd genom att göra en skadeanmälan till oss och det gör du enklast med formuläret nedan.
Skada vid säkerhetsbrist i elen
När elen kopplas på efter ett strömavbrott kan det uppstå brister i elen och det kan ibland orsaka skada på elektronik. Du ansöker om skadestånd genom att skicka en skadeanmälan till oss. För skador eller kostnader som har sin orsak i säkerhetsbrist i elen avräknas inte avbrottsersättningen från skadeståndet.
Anmäl din skada
För att din skadeanmälan ska vara komplett behöver du visa skadan och hur den har uppstått och redovisa kostnader som du begär ersättning för. Det finns olika sätt att visa sin skada beroende på vad som är skadat. Vid omfattande elektronikskador kontaktar du en reparatör som undersöker produkten och uttalar sig om orsak till skadan och om den går att reparera och skriver en felsökningsrapport. Nedan finns en reparatörsrapport att ladda ner. Vi ber dig att behålla skadade produkter tills du fått ditt besked om ersättning från oss. Du visar dina kostnader genom att bifoga fakturor eller kvitton på reparationskostnad respektive nyinköpta produkter.
Gällande matvaror som har blivit förstörda vid ett längre strömavbrott vill vi se foton och du specificerar även mängd och pris. Enligt Livsmedelverket håller mat som förvaras i frysen i upp till två dygn om frysen hålls stängd. Kvalitén hos råvaror som delvis har tinat kan försämras men säkerheten påverkas inte, halvtinade varor kan återinfrysas. Om du har förlorat arbetsinkomst bifogar du ett intyg från din arbetsgivare.
Du har även möjlighet att i stället begära ersättning från ditt försäkringsbolag via din hemförsäkring. I de fall vi ansvarar för skadan kan vi ersätta dig för självrisken. När försäkringsbolaget är färdiga med sitt beslut skickar du med deras dokumentation om skadan tillsammans med din skadeanmälan till oss.
Gör din skadeanmälan nedan eller fyll i en blankett och posta den till oss, adressen finns på blanketten.
Bra att veta om din elanläggning
Vi får ibland frågor om vem som ansvarar för vad. Du eller ditt företag äger mätarskåpet, huvudsäkringarna och kabeln från mätarskåpet till din elcentral. Du har ett underhållsansvar för din elanläggning. Underhållsansvaret innebär bland annat att mätarskåpet är i gott skick, att huvudsäkringarna är av rätt amper och är hela. Vattenfall Eldistribution äger och ansvarar endast för inkommande servisledning till mätarskåpet samt elmätaren.
Om du får en skada som har uppstått på grund av fel eller brister i din egen elanläggning har Vattenfall Eldistribution inget skadeståndsansvar och då ersätt inga skador till följd av det inträffade felet. Ett exempel är om din huvudsäkring eller jordfelsbrytare löser ut vilket kan hända efter ett strömavbrott när elen koppas på igen. Huvudsäkringar och jordfelsbrytare ska klara av en högre ström under några sekunder utan att lösa ut.
Huvudsäkringen kan även lösa ut om du för många elektriska apparater kopplade till samma fas. Då blir det ett fasbortfall för att du använder för mycket el från en och samma fas. Att jordfelsbrytaren löser ut betyder att den har gjort det den är installerad för, den ska skydda din elanläggning om det uppstår något fel med elen. När det händer kan du behöva kontakta ett behörigt elinstallationsföretag som kan se över din elanläggning för att hitta felorsaken.
Läs mer om förutsättningar för hur och när skador ersätts i våra allmänna avtalsvillkor.
Elnätspriser och avtalsvillkor privatkund
Elnätspriser och avtalsvillkor företag